Strona Główna Artykuły DO POBRANIA Forum Ciekawe strony Szukaj
24-02-2020 10:43:34   
Oglądanie strony
Stronę najlepiej przeglądać w rozdzielczości 1024x768 lub wyższej
Nawigacja
Strona Główna
Geneza
Program działania
Regulamin sieci
Artykuły
Konkursy
DO POBRANIA

KRONIKA

Forum
Ciekawe strony
Kategorie Newsów
Kontakt
G A L E R I A
Szukaj

Wątki na Forum
Najnowsze Tematy
Książki inne niż wsz...
Harmonogram 2019-2020
Harmonogram 2018-2019
Klepsydra Ewy Mirgos
Bazar Zauroczeń Czyt...
Najciekawsze Tematy
Bazar Zauroczeń C... [34]
Zagadki, ciekawos... [25]
Teksty do wykorzy... [25]
Świąteczne scenar... [8]
Książki inne niż ... [6]
Ostatnie Artykuły
Formy pracy - efekty
Nowe i atrakcyjne w ...
Ankieta czytelnicza
Atmosfera w szkolnej...
8. Edukacja zdrowotn...
Pinterest
Bibliopomoc
Pomóż!
Spam Stop
Atmosfera w szkolnej bibliotece


3. Odwiedziny w bibliotece szkolnej

Dlaczego niektórzy uczniowie odwiedzają bibliotekę szkolną, a inni jej unikają?
• Są dzieci, które mają duże problemy z techniką czytania – unikają sytuacji trudnych i stresujących
• Mają mnóstwo zajęć, w tym dodatkowych opłacanych przez rodziców i nie mają czasu na czytanie (to nie jest priorytet)
• Mogą kierować się brakiem sympatii do bibliotekarza
• Niektóre dzieci chronią się do biblioteki przed hałasem i zachowaniami agresywnych kolegów, inni wręcz przeciwnie wolą możliwość odreagowania w hałasie i ruchu
• Biblioteka kojarzy się z wysiłkiem intelektualnym – nauką, czytaniem, odrabianiem lekcji, a więc z obowiązkami uczniowskimi
• Bibliotekę odwiedzają chętnie uczniowie samotni, wykluczeni z grupy
• Odstręcza ubogi, stary, nieciekawy księgozbiór
• Niedogodne godziny otwarcia biblioteki
• Nieatrakcyjna lokalizacja biblioteki w szkole
• Do biblioteki przyciąga uczniów możliwość rozmowy z bibliotekarzem, potrzeba spokoju i ciszy, nowe książki
• Odwiedziny są związane z ciekawymi wydarzeniami np. przerwa z audiobookiem, warsztaty artystyczne, temat na dziś
• Ci, którzy unikają biblioteki często nie wiedzą co tracą, odstręczają obowiązujące zasady zachowania

4. Cisza

• Co ułatwia?
- Wypoczynek, naukę, skupienie
- Jest obojętna tym, którzy mają podzielność uwagi i umieją pracować w hałasie

• Co utrudnia?
- Nawiązanie relacji koleżeńskich
- Dostosowanie się do obowiązujących zasad tym niewyciszonym
- Decyzję o wizycie w bibliotece
- Rozrabianie i przeszkadzanie tym pracującym umysłowo
- Nic nie utrudnia

• Kto ją lubi i dlaczego?
- Bibliotekarz lubi ciszę, bo pozwala mu lepiej skupić się na obowiązkach związanych z dokumentacją i innymi pracami bibliotecznymi
- Uczniowie szukający wypoczynku i azylu
- Uczniowie pracujący umysłowo (przygotowujący się do konkursów, olimpiad, klasówek)
- Lubią ją uczniowie, którzy dla ciszy i spokoju przychodzą do biblioteki

• Zmiany dotyczące ciszy w bibliotece
- Elastyczne podejście służy uczniom – można wypracować zasady sprzyjające dobrej atmosferze nie zawsze opartej na ciszy
- Obecność komputerów w bibliotece zmieniła zasady i wprowadziła większą swobodę zachowań – należy to zaakceptować i zreorganizować zasady
- Lepiej, gdy biblioteka tętni życiem niż świeci pustkami w ciszy
- Pozbawiona atmosfery wyciszenia biblioteka staje się świetlicą szkolną
- To bibliotekarz powinien elastycznie zarządzać ciszą i innymi formami aktywności, które ja wykluczają

5. Znaczenie swobodnej rozmowy bibliotekarza z odwiedzającymi


- Obawiam się takich sytuacji, gdyż nie jestem pewna czy powinnam w nich uczestniczyć
- Rozmowy o lekturach i doradzanie ich sprzyja poznawaniu ucznia i jego problemów
- Taka rozmowa wymaga zaufania i dyskrecji
- Samo słuchanie może pomóc
- Indywidualne traktowanie ucznia sprzyja rozmowom i uwalnianiu emocji
- To, że nie stawiamy ocen skłania uczniów do bliższych kontaktów i innych relacji
- Młodsi uczniowie nieświadomie powierzają nam informacje w zwykłych rozmowach, które pozwalają ich lepiej poznać i oddziaływać na nich wychowawczo

6. Jakie zajęcia organizowane w bibliotece lub przez bibliotekarza przyciągają uczniów w jej progi?

• Konkursy czytelnicze
• Spotkania z pisarzami
• Głośne czytanie
• Akcje całodniowe oparte na lekturach
• Udział w projektach ogólnoszkolnych opartych na potrzebie szukania informacji w bibliotece
• Statystki odwiedzin i wypożyczeń realizowane w atrakcyjnej formie (współzawodnictwo)
• Okazja do poznania nowych form aktywności np. współuczestnictwo w redagowaniu gazetki, strony internetowej, szkolnego bloga, poznawanie nowych narzędzi, które mogą się przydać na lekcjach i w domu
• Pomoc bibliotekarzowi
• Okazja do ciekawych zajęć, które lubią
• Możliwość wykazania się własnymi umiejętnościami (pomoc innym uczniom – w tym także bibliotekarzowi)


Na podstawie wypowiedzi członków Zespołu samokształceniowego
Opracowała Bożena Dawidowska-Langer
Strona 2 z 2 < 1 2
Komentarze
bdl dnia 14.03.2014 13:48:05
Zaglądajcie także na drugą stronę tego artykułu (gdybyście nie zauważyli, że jest ciąg dalszy). Dopisujcie własne przemyślenia - bardzo proszę smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Imieniny
Imieniny obchodzą:
Maciej, Marek, Bogusz, Sergiusz, Boguta
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Użytkowników Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 13
Nieaktywowanych Użytkowników: 0
Najnowszy Użytkownik: edytka-kowalczyk
Copyright © Sieć współpracy i samokształcenia "Zaczytani są wśród nas"