Strona Główna Artykuły DO POBRANIA Forum Ciekawe strony Szukaj
16-08-2017 19:12:26   
Oglądanie strony
Stronę najlepiej przeglądać w rozdzielczości 1024x768 lub wyższej
Nawigacja
Strona Główna
Geneza
Program działania
Regulamin sieci
Artykuły
Konkursy
DO POBRANIA

KRONIKA

Forum
Ciekawe strony
Kategorie Newsów
Kontakt
G A L E R I A
Szukaj

Wątki na Forum
Najnowsze Tematy
Bazar Zauroczeń Czyt...
Harmonogram spotkań ...
Zagadki, ciekawostki...
Trochę teorii
Nowe, ciekawe, pomocne
Najciekawsze Tematy
Bazar Zauroczeń C... [30]
Zagadki, ciekawos... [25]
Teksty do wykorzy... [25]
Harmonogram spotk... [11]
Świąteczne scenar... [8]
Ostatnie Artykuły
Formy pracy - efekty
Nowe i atrakcyjne w ...
Ankieta czytelnicza
Atmosfera w szkolnej...
8. Edukacja zdrowotn...
Pinterest
Bibliopomoc
Pomóż!
Spam Stop
Atmosfera w szkolnej bibliotece
Argumenty za powstrzymaniem deprecjonowania pracy bibliotekarza szkolnego i roli biblioteki szkolnej w życiu ucznia.

Z prac Zespołu samokształceniowego 11 grudnia 2013 r.
– wypowiedzi wypracowane w rozmowach przy zastosowaniu metody aktywizującej „karuzela”


1. Biblioteka szkolna – jak tworzyć atmosferę sprzyjającą wszystkim odwiedzającym i pracującym:
• atmosferę tworzą ludzie, ich postawy i wzajemne relacje oparte na zaufaniu, indywidualnym podejściu do potrzeb, swobodzie wypowiedzi
• ważny jest czas i uwaga poświęcona osobie przekraczającej próg biblioteki
• kreatywność bibliotekarza i otwartość na potrzeby ucznia wyznacza wzory zachowań i akceptowanie ich przez uczestników relacji międzyludzkich
• atmosfera zależy od elastyczności, otwartości i kreatywności bibliotekarza oraz dawania dobrego przykładu
• atmosferę tworzy również miejsce, otoczenie, wystrój lokalu, jego wyposażenie i estetyka
• współudział uczniów w tworzeniu wizerunku biblioteki sprzyja poszanowaniu pracy wspólnej i innych
• jasne zasady sposobu zachowania i dostosowanie ich do celu wizyty w bibliotece np. wypracowanie kodów postępowania w zależności od rodzaju interakcji (kiedy cisza i jak egzekwowana, kiedy swobodne relacje między uczniami, indywidualne rozmowy z bibliotekarzem, zorganizowane formy pracy wymagające specyficznych warunków np.: spotkania autorskie, głośne czytanie, konkursy itp.

2. Praca i satysfakcja
Bibliotekarzu
Kiedy czujesz się najbardziej potrzebny?
• Uczniom
- kiedy mogę wypożyczyć książkę, której szuka uczeń (jest w księgozbiorze)
- gdy pomagam przy odrabianiu lekcji
- gdy potrafię udzielić wyczerpującej informacji lub wskazać jak i gdzie jej szukać
- gdy czuję się dzieciom potrzebna jako „Przytulanka”
- gdy dzieci dzielą się swoimi kłopotami i umiem ich wysłuchać, doradzić, wskazać lekturę, która może pomóc
- na każdej przerwie

• Innym nauczycielom
- gdy potrafię natychmiast udzielić poszukiwanej informacji
- gdy doradzam literaturę pomocną, potrzebna, przydatną
- gdy mam koleżeńskie zastępstwo za nauczyciela
- przy poszukiwaniu materiałów przydatnych do zorganizowania imprez szkolnych i wystaw
- gdy nauczyciel wysyła niegrzecznego ucznia do biblioteki, bo sobie z nim nie radzi
- podczas wycieczek

• Dyrektorowi
- na zastępstwach
- gdy trzeba kupić nagrody
- gdy trzeba przypilnować uczniów podczas konkursów, egzaminów, olimpiad, wycieczek
- gdy trzeba nagle, szybko cos zrobić

Jakie zadania cenisz najbardziej?
• Porady czytelnicze
• Stworzenie katalogu komputerowego
• Gdy mogę wykazać się wiedza i umiejętnościami
• Nowe, nieznane
• Za które jestem doceniona
• Zajęcia plastyczne
• Zajęcia komputerem
• Współtworzenie gazetki
• Aktualizację strony internetowej
• Zabawę z dziećmi

Jakie osiągnięcia uważasz za swój sukces?
• Gdy w czytelni jest tłum
• Gdy zachęcę ucznia nieczytającego do przeczytania książki
• Gdy zachęcę ucznia by przyszedł ponownie do biblioteki
• Gdy uda mi się zdobyć dla biblioteki coś, co poprawia estetykę pomieszczenia (wyposażenie, remont, zmiana ustawienia, zmiana lokalizacji)
Strona 1 z 2 1 2 >
Komentarze
bdl dnia 14.03.2014 13:48:05
Zaglądajcie także na drugą stronę tego artykułu (gdybyście nie zauważyli, że jest ciąg dalszy). Dopisujcie własne przemyślenia - bardzo proszę smiley
Dodaj komentarz
Zaloguj się, żeby móc dodawać komentarze.
Oceny
Dodawanie ocen dostępne tylko dla zalogowanych Użytkowników.

Proszę się zalogować lub zarejestrować, żeby móc dodawać oceny.

Brak ocen.
Imieniny
Imieniny obchodzą:
Roch, Stefan, Joachim, Nora
Logowanie
Nazwa Użytkownika

Hasło



Nie jesteś jeszcze naszym Użytkownikiem?
Kilknij TUTAJ żeby się zarejestrować.

Zapomniane hasło?
Wyślemy nowe, kliknij TUTAJ.
Użytkowników Online
Gości Online: 1
Brak Użytkowników Online

Zarejestrowanych Użytkowników: 17
Nieaktywowanych Użytkowników: 0
Najnowszy Użytkownik: edytka-kowalczyk
Copyright © Sieć współpracy i samokształcenia "Zaczytani są wśród nas"