Zdrowe czytanie
Dodane przez admin dnia 26.03.2018 11:15:48
Na Zdrowe czytanie zaprosiły nas 21 marca Mira z Edytą. Wiadomo – 21 marca, pierwszy dzień wiosny, w nieco młodszych kręgach popularny dzień wagarowicza. Warto jednak pamiętać, że 21 marca obchodzimy również Światowy Dzień Zespołu Downa. Tego dnia zakładamy dwie różne kolorowe skarpetki, tym samym zwracając uwagę na problemy ludzi z Zespołem Downa.

Maria poszła o krok dalej i dwie, papierowe skarpetki przyczepiła sobie do kolan.

W bibliotece u Miry i Edyty czekała na nas wystawka książek poświęconym gotowaniu. Dla osób w każdym wieku!



Nie wspominając już o suto zastawionym stole! W końcu tytuł spotkania zobowiązuje!


Na sąsiednich stolikach czekały już materiały do pracy.


Część oficjalną rozpoczęła Mira. W nawiązaniu do przypadającego dziś Światowego Dnia Zespołu Downa przedstawiła dwie książki, poruszające problem osób dotkniętych tych syndromem. Proponowane przez Mirę tytuły to: Wyspa mojej siostry Katarzyny Ryrych oraz Poczwarka Doroty Terakowskiej

Następnie Edyta z Mirą krótko wprowadziły nas w świat Literatury od kuchni Bogusława Deptuły oraz omówiły poszczególne książki, znajdujące się na ich „kulinarnej wystawce”.
Część warsztatowa rozpoczęła się podziałem na grupy. Każda z grup otrzymała kolejne, smaczne literacko zadanie do wykonania. Oczywiście – zawsze znalazł się czas na dyskusje
i wspólną konsumpcję, ale zadania trzeba było wykonać.
Zaczęłyśmy od losowania fragmentów literackich. Wybrana osoba z grupy czytała na głos fragment opisujący jedzenie, a pozostali uczestnicy musieli odgadnąć z jakiej książki ów fragment pochodzi.
Monika z Bożenką dostały fragm. Pana Tadeusza

Basia z Elą czytały fragm. Przedwiośnia

Potem było tylko trudniej. Agnieszka, Kasia, Ewa i Iza czytały mniej znaną literaturę. Często z kręgu fantastyki





Po przeczytaniu „smacznych” fragmentów książki grupy zabrały się za stworzenie dwukolorowego menu na cały dzień.
Moja grupa wylosowała menu w kolorze zielono-czerwonym. Tworząc zestaw dnia posiłkowałyśmy się m.in. produktami widocznymi na zdjęciu

Było jeszcze menu żółto-pomarańczowe, biało-fioletowe. Po wysłuchaniu wszystkich przepisów zrobiłyśmy się bardzo głodne!


Zapoznałyśmy się również ze strukturą wyrazową ELFCHEN. Struktura ta polega na stworzeniu kilku zdań na temat wybranego wyrazu (w naszym przypadku były to: jedzenie, zdrowie, czytanie, książka). Cyfra 1 oznaczała jedno z zamieszczonych wyżej czterech słów ; 2 – dwuwyrazowy zbiór liter, np. opisujący to słowo. 3 – trzy połączone słowa nawiązujące do wyrazu i jego opisu (2), a 4 – cztery słowa opisujące uczucia i reakcje, wynikające
z „słowa głównego” ; 5 – jednowyrazowa puenta, np.:
1- JEDZENIE
2- UCZTA PODNIEBIENIA
3- SUTO ZASTAWIONY STÓŁ
4- POBUDZA ROZKOSZNIE KUBKI SMAKOWE
5- SMACZNEGO!


Następnie każda z grup wybrała książkę dostępną na „kulinarnej wystawie” Miry i Edyty.
Z konkretnej książki musiałyśmy znaleźć przepis i przy pomocy wycinków z kolorowej prasy, modeliny, kredek, nożyczek i kleju stworzyć smaczną potrawę! Wykazałyśmy się tutaj nie lada kreatywnością!
Takie cuda na talerzu wyczarowały własnymi rękoma Bożena z Moniką

Iza z myślą o urodzinach swojego syna zachęciła swoją grupę do wykonania takiego oto smakowitego tortu w kształcie ciuchci

Grupa Eli, Kasi oraz Ewy wybrała mające zdrowotne działanie syrop czosnkowy. Do tego dodała hasła zachęcające do zrobienia i konsumpcji tego specyfiku

Basia z Anią wykonały smaczną kolację z książki Martynka gotuje.

Agnieszka ze swoją grupą stworzyła smakowite śliwkowe powidła.

Dziękujemy Edycie i Mirze za wspaniałe – smaczne i inspirujące – spotkanie. I za certyfikaty Mistrza Zdrowego Czytania